Medycyna estetyczna: przyszłość czy codzienność?

W czwartek (21 marca) w Warszawie odbyła się debata ekspercka poświęcona medycynie estetycznej, podczas której zainaugurowano kampanię edukacyjną pod hasłem: “Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość”. Zaprezentowano też wyniki badania opinii publicznej na temat wiedzy, oczekiwań i postaw wobec zabiegów estetycznych, które obserwowane są w naszym kraju.

W debacie na temat stanu i perspektyw medycyny estetycznej, która jednocześnie inaugurowała kampanię wzięli udział: prof. Waldemar Placek przewodniczący Sekcji Dermatologii Estetycznej Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego, dr Barbara Walkiewicz-Cyrań„ska prezes Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych, dr Andrzej Ignaciuk prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging Sekcji Medycyny Estetycznej PZL, prof. dr hab. n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta seksuolog, ginekolog, kierownik Katedry Zdrowia Kobiety na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach oraz dr Maria Rotkiel psycholog społ‚eczny.

Kampania dla bezpieczeństwa pacjentów

Kampania edukacyjna: “Twarz z głową: wiem, wymagam, wybieram sprawdzoną jakość” ma na celu popularyzację wiedzy z zakresu medycyny estetycznej i budowanie świadomości pacjentów zarówno na temat możliwości oferowanych przez tą dziedzinę, jak również zagrożeń ze strony niewłaściwie wykonywanych zabiegów.

Uczestnicy debaty, dotyczącej medycyny estetycznej weszli w skład kapituły kampanii. Potwierdzali oni, że potrzebne są działania, sprzyjające podnoszeniu poziomu wiedzy na temat tej dziedziny wśród pacjentów. Chodzi m. in. o edukowanie, które pozwoli pacjentom na dokonywanie odpowiedzialnych wyborów przy poddawaniu się zabiegom estetycznym.

Inicjatorem kampanii jest firma Allergan, natomiast partnerami zostały takie organizacje jak: Stowarzyszenie Lekarzy Dermatologów Estetycznych (SLDE), Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej i Anti-Aging PTL (PTMEiAA) oraz Sekcja Dermatologii Estetycznej Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego (SDE PTD).

Porządki na rynku?

Kampania edukująca o tym, że zabiegi estetyki lekarskiej są bezpieczne przy rozważnym zastosowaniu jest absolutnie potrzebna – uważa dr Barbara Walkiewicz – Cyrańska, prezes SLDE. Według niej estetyka lekarska oferuje obecnie bardzo wiele rozwiązań i znakomite efekty, jednak pod warunkiem, że osoby zainteresowanie tą dziedziną będą posiadały wiedzę, jak mogą z jej dobrodziejstw bezpiecznie skorzystać.

Jej zdaniem istotna jest rola lekarza, który poprzez szczery kontakt z pacjentem odradzi lub zaproponuje zabieg. Dr Barbara Walkiewicz – Cyrańska podkreśla, że tylko rozwaga w poprawianiu wyglądu gwarantuje dobre wyniki, czyli bezpieczeństwo i uzyskanie pożądanego i jednocześnie naturalnego efektu.

Inicjatorzy i partnerzy kampanii informują, że jednym z jej celów jest “uporządkowanie” rynku medycyny estetycznej oraz zagwarantowanie tego, żeby rosnącemu popytowi na tego typu usługi, odpowiadała najwyższej jakości oferta, dająca jednocześnie możliwie najwyższy stopień bezpieczeństwa. Celem kampanii jest także obalenie powstałych wokół medycyny estetycznej negatywnych skojarzeń i zaprezentowanie aktualnej wiedzy na temat możliwości jakie ta dziedzina daje współczesnemu człowiekowi.

Jak Polacy postrzegają medycynę estetyczną

Wielu ekspertów podkreślało, że fizyczna atrakcyjność oraz uroda nabierają we współczesnym świecie coraz większego znaczenia. Ponadto długość życia w Europie się zwiększa (co pokazuje chociażby tegoroczny raport WHO), dłużej też ludzie zachowują sprawność i aktywność, a co za tym idzie coraz dłużej chcą dobrze wyglądać.

Według ekspertów biorących udział w czwartkowej (21 marca) debacie to są źródła dynamicznego rozwoju medycyny estetycznej.

Czytaj też: Według WHO żyjemy dłużej. Co to oznacza dla medycyny estetycznej?

Badania przeprowadzone w tym roku na zlecenie kampanii edukacyjnej przez instytut badawczy Millward Brown wydają się potwierdzać przekonanie ekspertów, że estetyka lekarska, po okresie kontrowersji, jakie jeszcze niedawno budziła w naszym kraju, wchodzi na dobre do sfery codzienności.

Wyniki badania ankietowego na temat wiedzy i postaw Polaków wobec medycyny estetycznej pokazują, że w świadomości mieszkańców naszego kraju dokonał się przełom. Okazało się, że zabiegi estetyczne nie tylko szybko zyskują popularność, ale jednocześnie budzą coraz mniejsze kontrowersje, zyskują znaczną akceptację społeczną.

Na temat badań czytaj też: Badania: Zmienia się stosunek Polaków do medycyny estetycznej

Z badań wynika też, że liczba osób, które są potencjalnie zainteresowane zabiegami medycyny estetycznej będzie rosnąć. Jednak to, czy chętni na zabiegi Polacy trafią do renomowanego gabinetu, gdzie będą mogli wspólnie z lekarzem ustalić cele i plan terapii, gwarantującej bezpieczeństwo oraz naturalny wygląd, zależy głównie od ich wiedzy.


Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>