Rośnie rynek kosmetyków aptecznych

Już 20 proc. Polaków kupuje kosmetyki w aptekach – wynika z danych przedstawionych przez Zakład Analiz Statystycznych firmy Kamsoft S.A.

Według Kamsoftu rynek kosmetyków aptecznych w 2011 r. przekroczył wartość 1 mld zł. Co więcej dane zbierane przez firmę wskazują, że rynek ten stale rośnie, głównie dzięki rosnącemu zaufaniu konsumentów.

Popyt na dermokosmetyki

Jeszcze do niedawna w aptekach można było zakupić głównie tzw. dermokosmetyki. Przypomnijmy, że zgodnie z badaniami TNS OBOP niemal co trzecia Polka kupuje dermokosmetyki. Klientki decydują się na taki zakup głównie ze względu na jakość oraz przydatność do stosowania dla cery wrażliwej i alergicznej.

Wyniki badania TNS OBOP wskazywały, że już co piąty Polak kupuje kosmetyki apteczne. Badania potwierdziły też, że kosmetyki sprzedawane tylko w aptekach są postrzegane odmiennie od innych. Okazało się, że klienci uważają je za bardziej skuteczne.

Podstawową barierą przy zakupie dermokosmetyków okazywała się być ich cena. Na zbyt wysokie koszty zakupu tego typu produktów w aptekach zwracało uwagę 34 proc. ankietowanych przez TNS OBOP.

Czytaj też: Dermokosmetyki: używa ich co trzecia Polka

Apteki rozszerzają asortyment

Z analizy Kamsoftu wynika, że w związku ze spadkiem obrotów na lekach refundowanych, farmaceuci coraz częściej decydują się na oferowanie produktów, dostępnych również w innych punktach handlowych. Poza dermokosmetykami, które można było kupić tylko w aptece, zaczynają sprzedawać także inne kosmetyki.

Czy poszerzenie asortymentu o kosmetyki może pomóc aptekarzom przetrwać trudny czas na rynku?

Zgodnie z przewidywaniami Zakładu Analiz Statystycznych Kamsoft, w 2012 r. w aptekach zostanie sprzedanych łącznie około 54,3 mln opakowań kosmetyków. Oznacza to, że analitycy przewidują wzrost sprzedaży o około 6 proc. w porównaniu z 2011 r.

Wartość sprzedaży kosmetyków w aptekach, w 2012 r. ma osiągnąć – według Kamsoft – około 1,113 mld zł. Co więcej 2013 r. ma przynieść jeszcze kontynuację wzrostowego trendu w sprzedaży tego typu produktów.

Czterokrotny wzrost w dłuższej perspektywie

Jak informuje Zakład Analiz Statystycznych Kamsoft, w perspektywie wieloletniej (od 2002 do 2013 r.) wartość rynku kosmetyków aptecznych powinna wzrosnąć niemal czterokrotnie. Według analityków jest to spowodowane nie tylko większą liczbą sprzedanych opakowań, ale także wzrostem średniej ceny produktu.

Jak podkreślają eksperci z Kamsoft po przeanalizowaniu sprzedaży nowych kosmetyków, wyraźnie widać trend, zgodnie z którym na rynku pojawiają się produkty coraz droższe. Jednocześnie produkty tańsze są wycofywane ze sprzedaży.

Analitycy przypominają, że kosmetyki są w dużej mierze branżą sezonową. Największe zyski sprzedaż tego typu produktów przynosi latem oraz w okresie przedświątecznym.

Mimo to z obserwacji rocznego zestawienia sprzedaży tego typu produktów widać wyraźnie, że będą nadal przynosiły zyski. – Mogą być ratunkiem dla aptek – stwierdzają w Zakładzie Analiz Statystycznych Kamsoft.


Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>