Laser potrafi odmłodzić skórę

Szeroko pojęte odmładzanie skóry można uzysykać za pomocą tańszych urządzeń IPL oraz dedykowanych do konkretnych zadań laserów. Oferta sprzętowa na rynku jest bardzo szeroka. Trzeba zwracać uwagę na markę, cenę i dostosować wybór do swoich potrzeb. Solidna obsługa serwisowa jest wizytowką porządnych firm.

Laserowe omładzanie skóry jest bardzo szerokim pojęciem. Liczba urządzeń laserowych na rynku jest bardzo duża. Efekt jaki można nimi uzyskać na skórze pacjenta jest także zróźnicowany. Ważne jest dopasowanie odpowiedniego urządzenia do typu zabiegu. Urządzenia przeznaczone do odmładzania skóry, do tej pory najbardziej znane na rynku, były urządzeniami nielaserowymi, chodzi o urządzenia IPL, czyli tzw. intensywne źródła światła.

Uniwersalny IPL

– Fotoodmładzanie, ma usunąć ze skóry efekty wywołane opalaniem, efekty wywołane upływem czasu, ogólnie rzecz biorąc niszczenie skóry. W przypadku sprzętu do fotoodmładzania wiązka światła jest ograniczona przy pomocy odpowiedniego filtra – mówi Marek Mindak, prezes Laser Projekt 2000. Jak wyjaśnia usuwany jest ultrafiolet oraz światło z zakresu żółtozielonego, ponieważ to światło jest pochłaniane w wierzchnich warstwach skóry.

– Pozbywamy się go, żeby nie podgrzać skóry zanim wiązka nie dotrze wgłąb – wyjaśnia. Dodaje, że najgłębiej docieramy do kolagenu, około 2-4 mm pod skórą.

– Tam musimy dotrzeć z podczerwienią, która podgrzewa kolagen, czego efektem jest skrócenie i naprężenie włókien kolagenu, dzięki czemu maleje wiotkość skóry – tłumaczy Mindak.

Kolejnym celem działania sprzętu do odmładzania skóry są zmiany naczyniowe, np. widoczne przez skórę poszerzone naczynka krwionośne. Te naczynia zamykane są światłem, które leży w zakresie długości światła żółtego i zielonego.

– Trzecim celem działania są zmiany melaninowe w skórze, które są położone najbliżej powierzchni skóry – informuje Marek Mindak. Jego zdaniem korzyścią z zastosowania urządzeń IPL jest jednoczasowe działanie na te trzy czynniki.

– IPL ma wielokrotnie większą plamkę niż w laser, jest też tańszy – przekonuje. Przyznaje jednocześnie, że w latach 2001-2003 urządzenia IPL były bardzo popularne, jako maszyny do wszystkiego, tymczasem trudno powiedzieć, czy są lepsze od laserów.

– Laser zawsze sprawdza się tam, gdzie jest stosowany do jednego konkretnego zabiegu takiego jak np. zamykanie naczyń – stwierdza Marek Mindak.

Laser do zadań specjalnych

Sławomir Sobusiak z BTL informuje, że do zabiegów zwiazanych z odmładzaniem skóry mogą służyć poza lampami IPL lasery dymowo-yagowe i erbowo-yagowe. Jak tłumaczy lasery dymowo-yagowe są nieblacyjne w przeciwieństwie do laserów ablacyjnych takich jak erbowo-yagowy, czy lasery, które są stosunkowo agresywne. Sobusiak podkreśla, że laser na ogół jest urządzeniem, przeznaczonym do jednego typu zabiegów.

– Jest bardzo wiele metod nie tylko zresztą laserowych odmładzaia skóry. Wszystkie opierają się mniej lub bardziej na regeneracji kolagenu poprzez podgrzewanie, albo kaleczenie skóry. Wszystkie opierają się na naturalnych procesach regeneracji skóry – mówi Katarzyna Mościcka, prezes Coherent.

Jej zdaniem od co najmniej kilku lat przełomem w laserowych metodach odmładzania skóry są lasery frakcyjne, w terminologii polskiej nazywane laserami wyspowymi.

Artur Gaczek, prezes ESLT dzieli sprzęt laserowy, służący do odmładzania skóry ze względu na metodę działania urządzeń. – Metoda polegająca na mikrouszkodzeniach skóry dzieli się na dwie techniki. Jedna z nich to technika ablacyjna, która opiera się na powstawaniu mikrouszkodzeń w postaci otworków. Drugą jest technika nieablacyjna, która sprawia, że tkanka ulega przegrzaniu, co powoduje koagulację tkanki.

Dobór urządzenia

Lekarze siłą rzeczy nie posiadają wiedzy technologicznej na takim poziomie, żeby precyzyjnie odróżnić różne rozwiązania i dokonać korzystnego dla siebie wyboru.

– Myślę, że co najmniej 70 proc. lekarzy kieruje się raczej renomą marki, a nie specyfikacją techniczną urządzenia. Około 15 proc. lekarzy świadomie dobiera sprzęt na podstawie parametrów technicznych – uważa Artur Gaczek.

Na rynku znajdują się różnorodne pod względem zaawansowania technologicznego i pod względem ceny urządzenia. Przykładowo gabinety kosmetyczne, w gruncie rzeczy, nie potrzebują bardzo rozbudowanych maszyn. Z drugiej strony z obserwacji Katarzyny Mościckiej wynika, że czas zwrotu inwestycji w sprzęt droższy i tańszy jest podobny.

– Na ogół jest to czas około 1-2 lata – mówi Katarzyna Mościcka. – Tu w grę wchodzą np. uwarunkowania lokalizacyjne, czy gabinet jest w małej miejscowości, czy w dużej oraz umiejętności promowania gabinetu – dodaje.

Jej zdaniem podobny okres zwrotu z inwestycji w droższy i w tańszy sprzęt wynika z tego, że późniejsze zarobki gabinetu są proporcjonalne do ceny sprzętu. Zabiegi na lepszym sprzęcie więcej kosztują klienta. Jeżeli kogoś stać na wysokiej klasy drogi sprzęt, wówczas opłaca się w niego zainwestować.

– Jakością zabiegów wygrywa się z gabinetami konkurencyjnymi. Zabiegi w dermatologii estetycznej nie są procedurami ratującymi życie. To są zabiegi luksusowe, dlatego bardzo ważną sprawą jest jak najlepszy wynik zabiegu. Jeżeli nie ma zadowalających wyników, to po chwili w gabinecie są pustki – tłumaczy prezes Coherent.

Eksploatacja

Koszty utrzymania sprzętu laserowego są zróżnicowane. Są firmy, które wprowadzają elementy laserów zużywalne, gdzie indziej tego typu końcowek nie ma. Zdaniem Katarzyny Mościckiej dobrej klasy sprzęt laserowy może bez większych kłopotów działać 10 lat.

– Jest zawsze pytanie, czy nie powstanie coś zupłenie nowego, co zepchnie na marginas zakupiony przez nas sprzęt. Jednak w mojej opinii te istotne, przełomowe zmiany technologiczne wcale nie następują tak łatwo. Tzw. złote standarty powinny spokojnie być aktualne przez 10 lat – tłumaczy prezes Coherent. Dodaje, że koszty eksploatacji lasera ograniczają się tylko do kosztów czyszczenia, dezynfekcji soczewek i kosztów prądu elektrycznego.

– Wysokiej jakości sprzęt powinien być trwały. Z naszych obliczeń wynika, że jeden pacjent tygodniowo spłaca koszt leasingu sprzętu – informuje Katarzyna Mościcka. Zwraca uwagę na urządzenia, które posiadają zużywalne końcówki, jednak jej zdaniem, że koszt ich eksploatacji jest stosunkowo wysoki.

– Jest to kwestia innej strategii marketingowej danej firmy. W przypadku urządzeń z wymiennymi końcówkami sam aparat jest tańszy, a firma zarabia na sprzedaży części zużywalnych – wyjaśnia. Niewątpliwie ważne jest aby firma, która sprzedaje sprzęt zapewaniała opiekę serwisową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Marketing laserów po polsku

Zakupienie systemu laserowego jest decyzją strategiczną dla właściciela gabinetu lub kliniki, ponieważ wiąże się z bardzo dużym wydatkiem i z dopasowaniem cech urządzenia do profilu...

Zamknij