Nie ma takiej granicy, którą możemy wskazać i powiedzieć: „od tego momentu to jest reklama” – mówi adwokat Mikołaj Chałas partner w warszawskiej kancelarii Chałas i wspólnicy, odpowiadając na pytanie „Rynku estetycznego” o to, gdzie kończy się informacja a zaczyna reklama w social media. Prawnik radzi jak legalnie działać w internecie.
W medycynie estetycznej odróżnienie reklamy wyrobu medycznego od informacji na temat praktyki lekarskiej w social media i nie tylko stało się bardzo ważne. Szczególnie od czasu wejścia w życie nowej ustawy o wyrobach medycznych w 2023 r.
Ograniczenia w reklamie
– Jeżeli chodzi o wyroby medyczne, które są przeznaczone do używania przez profesjonalistów i mają to zapisane w oficjalnej ulotce, to wydaje się, że w świetle nowych przepisów, właściwie nie można ich reklamować w social media – mówi mecenas Mikołaj Chałas.
Dodaje, że ograniczenie to dotyczy nie tylko mediów społecznościowych, ale także ogólnodostępnych mediów tradycyjnych. Chyba, że dystrybucja pisma jest zamknięta i skierowana do określonej grupy odbiorców, tak jak w przypadku „Rynku estetycznego”. – Zgadza się, ale to jest wyjątkowa sytuacja – mówi adwokat.
Jak odróżnić reklamę od informacji?
– To bardzo dobre pytanie, choćby dlatego, że nawet organy nadzorujące rynek w ciągu ostatnich lat, może nie tyle borykają się z nim, co starają się zdefiniować odpowiedź – mówi Mikołaj Chałas. Zwraca uwagę, że chodzi tu nie tylko o kwestie, związane z materiałami komercyjnymi, dotyczącymi wyrobów medycznych.
– UOKiK zdecydowanie działa w tym kierunku, aby wszelkie materiały promocyjne w social media były w sposób prawidłowy oznaczane – informuje. Przypomina, że dwa lata temu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał wytyczne, które dosyć szczegółowo wskazują, jak takie materiały mają być opisane, niezależnie do tego, czy pojawiają się na Instagramie, Facebooku, czy innej platformie.
Jak oznaczać materiały?
– Musimy zadbać o ich transparentność – podkreśla adwokat… (…)
Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniu “Rynku estetycznego“
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA