Rodzaje diety istotne dla zdrowia i budowania odporności

Trendów żywieniowych było i jest bez liku, ale ostatnimi czasy triumfy popularności święci dieta ketogeniczna, dieta Sirtfood i post przerywany. W bazie naukowych publikacji PubMed można tylko w roku 2020 znaleźć na ich temat tysiące artykułów, które potwierdzają wpływ tych sposobów żywienia na nasze zdrowie i starzenie się

Autorka artykułu: Dr n. ekon. lek. med. Dorota Wydro – specjalista patomorfolog, redaktor naczelna „Academy of Aesthetic and Anti-Aging Medicine”, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging, autorka wielu publikacji oraz znakomitej książki pt.: „Anti-Aging na talerzu”

Cztery grupy czynników wpływających na nasze zdrowie i dobrostan to: w 50–60 proc. styl życia, w 20 proc. środowisko fizyczne i socjalne, tylko w 20 proc. czynniki genetyczne i w jeszcze mniejszym stopniu, bo w 10–15 proc. ochrona zdrowia. Skoro zatem największy wpływ na jakość naszego starzenia i długowieczność ma styl życia, nie sposób nie wspomnieć o żywieniu, wszak jesteśmy tym, co jemy.

W „British Medical Journal” naukowcy ostrzegają, że globalne rozpowszechnienie demencji wzrośnie prawie trzykrotnie do 2050 r., a żadne obecnie stosowane metody leczenia nie są skuteczne. Jednak wiadomo też, że zmiana sposobu żywienia może zmniejszyć ryzyko demencji i częstość jej występowania w populacji. Żywność powinna zawierać N3-PUFA, DHA, EPA, witaminę C i D oraz ciała ketonowe (efekt działania diety ketogenicznej).

Dieta ketogeniczna

Polega na maksymalnym ograniczeniu węglowodanów w diecie (do 5–10 proc.) i zwiększeniu spożycia tłuszczów do 75 proc. Dzięki ograniczeniu węglowodanów, organizm, aby uzyskać niezbędną energię, zaczyna spalać zmagazynowane tłuszcze. Paradoksalnie ta bogata w tłuszcze dieta, świetnie się sprawdza u osób, które chcą się odchudzić.

Badacze nie mają wątpliwości, że dieta ketogeniczna poprawia dobrostan fizyczny i mentalny. Należy jednak pamiętać, że możliwość jej zastosowania powinna być oceniana indywidualnie dla każdego pacjenta przez odpowiednio wykwalifikowanych lekarzy z uwagi na liczne przeciwwskazania do jej wprowadzenia, takie jak: niewydolność wątroby i nerek, cukrzyca typu 1, ciąża, karmienie piersią, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca, udar lub zawał, niewydolność oddechowa, ciężkie infekcje, nowotwór złośliwy, nieprawidłowy profil lipidowy, podwyższony poziom kwasu moczowego w surowicy.

„Lżejszą” postacią keto-diety jest propagowana przez światową ekspert dr Annę Cabecę (USA) – dieta Green Keto z dużą ilością zielonych warzyw, która pozwala uniknąć objawów ubocznych pod postacią tzw. ketogrypy, czy podwyższonego poziomu cholesterolu. Zielone warzywa o niskiej zawartości prostych węglowodanów mają działanie alkalizujące i detoksyfikacyjne.

Post przerywany

Z kolei post przerywany (IF – Intermittent Fasting) polega na spożywaniu pokarmów w tzw. oknie żywieniowym, które powinno trwać nie dłużej niż 6–8 godz. Zaawansowani zwolennicy IF skracają okno nawet do 2–4 godz. lub spożywają jeden posiłek dziennie (koncepcja OMD – One Meal a Day). Tym samym odchodzi się od spożywania kilku małych posiłków 5 razy dziennie.

Uważa się, że dieta ketogeniczna właśnie razem z IF przynosi najlepsze efekty. Wykazano, że IF na diecie ketogenicznej ma korzystny wpływ na opóźnienie starzenia, wydłużenie życia, zwiększoną wrażliwość na insulinę, zmniejszenie uszkodzenia tkanek w przypadku niedokrwienia (zawał serca lub udar niedokrwienny mózgu) czy opóźnienie początku chorób neurodegeneracyjnych (choroba Alzheimera czy Parkinsona).

Dieta Sirtfood

Ostatni krzyk mody – dieta Sirtfood – zakłada połączenie restrykcji kalorycznych oraz picie zielonych koktajli ze zwiększeniem udziału produktów bogatych w aktywatory sirtuin… (…)

(Cały artykuł dostępny w e-Wydaniu „Rynku estetycznego”)

Chcesz wiedzieć więcej?

Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.

Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA

Zamów: Prenumerata

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>