Wytyczne dotyczące reklamy zgodnej z ustawą o wyrobach medycznych

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Wyrobów Medycznych Polmed we współpracy z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL) opracowała wytyczne przedstawiające zasady prowadzenia działań reklamowych w zgodzie z MDR oraz ustawą o wyrobach medycznych

Polmed w swoich wytycznych zwraca uwagę, że zasady reklamy, wynikające z nowej ustawy o wyrobach medycznych obowiązują od stycznia 2023 r. Jednak działania reklamowe (spoty, plakaty, billboardy, ulotki), o treści, która była choć raz rozpowszechniona przed 1 stycznia, nie podlegają ocenie z perspektywy nowych przepisów ustawy. Oznacza to, że jeżeli dany komunikat (konkretny telewizyjny spot reklamowy, konkretna ulotka, strona internetowa itp.), który rozpowszechniono choć raz przed 31 grudnia 2022 r. nie jest zgodny z nowymi wymaganiami reklamowymi przewidzianymi w ustawie, to reklamodawca nie poniesie odpowiedzialności prawnej do 30 czerwca.

Polmed zauważa też, że szczegółowe zasady, wynikające z rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie reklamy wyrobów medycznych wejdą w życie dopiero po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia tego aktu. Tymczasem rozporządzenie wciąż jest na etapie prac w parlamencie. Z nieoficjalnych informacji, do których dotarł “Rynek estetyczny” wynika, że najprawdopodobniej ostateczna wersji tego aktu prawnego nie ujrzy światła dziennego przed połową tego roku.

Reklama do publicznej wiadomości

Kluczowe w przepisach reklamowych nowej ustawy o wyrobach medycznych wydaje się być pojęcie „reklama kierowana do publicznej wiadomości”. Jak zauważa Polmed termin ten nie jest definiowany przez ustawę. Z rekomendacji organizacji wynika natomiast, że przez “reklamę kierowaną do publicznej wiadomości” na gruncie ustawy należy rozumieć komunikat reklamowy adresowany intencjonalnie do odbiorców, w skład których mogą wchodzić laicy, tj. osoby inne, niż profesjonaliści zajmujący się używaniem lub obrotem wyrobami w ramach czynności zawodowych.

Uwzględniając powyższą definicję, za reklamę kierowaną do publicznej wiadomości należy rozumieć np.:

– ulotkę dotyczącą wyrobu pozostawioną w aptece, przychodni, sklepie lub innym miejscu publicznym;

– reklamowy przekaz radiowy lub telewizyjny;

– banner lub artykuł reklamowy na publicznie dostępnej (bez ograniczeń ani ostrzeżeń) stronie 
internetowej; – kampanię telefoniczną, SMS lub e-mail;

– reklamę wyrobu na billboardzie w miejscu publicznym.

Z kolei reklamą kierowaną do publicznej wiadomości według Polmed nie będą reklamy wyrobów:

– w prasie przeznaczonej wyłącznie dla osób wykonujących zawody medyczne lub zajmujących się obrotem wyrobami;

– na stronie internetowej przeznaczonej wyłącznie dla osób wykonujących zawody medyczne lub prowadzących obrót wyrobami;

– rozpowszechniane podczas konferencji naukowych, szkoleń lub demonstracji produktowych przeznaczonych dla osób wykonujących zawody medyczne;

– przekazywane podczas spotkań przedstawicieli firm z osobami wykonującymi zawody medyczne lub prowadzącymi obrót wyrobami;

– kampania telefoniczna, SMS lub e-mail, kierowana wyłącznie do osób wykonujących zawody medyczne lub zajmujących się obrotem wyrobami.

Klucz do zrozumienia

Jak tłumaczył w rozmowie z “Rynkiem estetycznym” Jan Szulc, dyrektor Departamentu Informacji o Wyrobach Medycznych Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych (URPL) czym innym jest jeśli firma posiada otwartą stronę w internecie, czy otwarty profil w mediach społecznościowych a czym innym jest reklama w gazecie przeznaczonej tylko dla ludzi, którzy świadczą określone usługi.

– W tym drugim przypadku jest bardzo małe prawdopodobieństwo, że osoba, która nie chce, ani nie powinna się z informacją zawartą w reklamie zapoznać na nią trafi – mówił. Według niego to jest klucz do zrozumienia czym jest reklama kierowana do publicznej wiadomości a czym nie jest.

– Reklama, która jest kierowana do publicznej wiadomości może docierać do osób, które nie są nią w ogóle zainteresowane. Jeżeli jadę ulicą, przy której stoi billboard, to ja na niego spojrzę, czy chcę, czy nie chcę. Jeżeli natomiast reklama zamieszczona jest w magazynie profesjonalnym, przeznaczonym dla mnie, to trudno jest uznać, że jest skierowana do publicznej wiadomości. Czym innym jest reklama w tygodniku opinii, magazynie lifestylowym, czy serwisie plotkarskim – wyjaśniał i dodał, że w takim przypadku zakres odbiorców jest w dużej mierze przypadkowy i można to traktować jako reklamę kierowaną do publicznej wiadomości.

Jego zdaniem podobnie można traktować sytuację, jeżeli ktoś prowadzi kampanię reklamową w mediach społecznościowych. To raczej też będzie reklama kierowana do publicznej wiadomości. Mówił też o reklamie podczas targów, czy konferencji branżowych, która trafia do określonych zainteresowanych danym tematem odbiorców. – Przecież nikt w tej kwestii niczego nie zabrania. Ustawa stanowi, że jeśli robisz reklamę w trakcie takich wydarzeń, to po prostu zastosuj się do określonych wymogów – przekonywał.

Czytaj też wywiad z Janem Szulcem: Reklama wyrobów medycznych w medycynie estetycznej

Zabezpieczenie strony internetowej

Polmed formułując swoje wytyczne kierował się m. in. założeniem, że celem przepisów, wprowadzających ograniczenia i zakazy dotyczące reklamy kierowanej do publicznej wiadomości, jest ochrona nieprofesjonalnych odbiorców przed przekazami, z którymi mogliby się zetknąć wbrew własnym intencjom. Ochrona takich odbiorców polega na wyłączeniu lub maksymalnym ograniczeniu możliwości przypadkowego zapoznania się z niedozwolonymi treściami przez laika.

Dlatego według Polmed w przypadku reklamy kierowanej do profesjonalistów na stronach internetowych, kluczowe jest poinformowanie użytkownika Internetu o tym, że konkretna strona zawiera przekaz reklamowy, dotyczący wyrobów, kierowany wyłącznie do profesjonalistów (osób wykonujących zawód medyczny lub prowadzących obrót wyrobami).

Według organizacji ostrzeżenie może przybrać postać pytania o to, czy przeglądający stronę użytkownik Internetu jest osobą wykonującą zawód medyczny lub prowadzącą obrót wyrobami.  Z wytycznych Polmed wynika, że zbędne i zbyt daleko idące jest żądanie podawania numerów prawa wykonywania zawodu lub zarejestrowania się.

Dokument ze szczegółowymi wytycznymi Polmed, można znaleźć pod tym artykułem lub na stronie Polmed.

Źródło: rynekestetyczny.pl/Polmed

ZOBACZ DOKUMENT Z WYTYCZNYMI POLMED NA TEMAT REKLAMY WYROBÓW MEDYCZNYCH

Chcesz wiedzieć więcej?

Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.

Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA

Zamów: Prenumerata

Komentarze

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>